De afdeling

KNNV Deventer en omstreken is een afdeling van mensen die de natuur op welke manier dan ook een warm hart toe dragen. En omstreken betekent dat we niet perse gebonden zijn aan de gemeente Deventer of dat onze leden alleen in Deventer wonen. In de praktijk strekt het gebied waarin we actief zijn zich uit van Zutphen tot Wijhe en via Raalte tot Lochem in de Achterhoek.

De KNNV Deventer heeft een volledige bestuur met een aantal dubbelrollen en leden die op een bijzondere manier actief zijn, bijvoorbeeld als redactielid of voorzitter van de programmacommissie. Lees meer op de pagina bestuur waar de rollen en de namen verder worden toegelicht.

Natuurwijzer

De KNNV Deventer heeft samen met het IVN Deventer een glossy kwartaalblad. Dit blad heet Natuurwijzer. Dit ledenblad verschijnt voor wie dat wil in een gedrukte versie en voor iedereen in een digitale versie. Een mooi voorbeeld van een digitale versie is de versie van 2020-2. De overige nummers zijn beschikbaar via de Kennisbank.

Het voormalige blad Quadrifolia is beschikbaar via de download pagina.

Waarnemingen

Diverse leden zorgen met hun enthousiasme ervoor dat er veel waarnemingen worden gedaan voor de landelijke databanken. Op waarneming.nl vindt u het actuele overzicht. Vooral de soortgroepen vogels, planten en insecten (met name nachtvlinders, wantsen en sprinkhanen) geven een goed actueel beeld van de verspreiding van soorten. Klik hier om dat overzicht in te zien.
Veel meldingen komen ook beschikbaar via social media. De volgende sites zijn actief:

Op gezette tijden zullen nieuwsberichten worden geplaatst over bijzondere vondsten. Heeft u zo’n bijzondere vondst gedaan en u wilt hem graag op de KNNV site laten plaatsen? Geef dat dan door aan de webmaster. Het liefst met een goede foto of een filmpje.